Aanpassingen salderingsregeling

Default Image

Minister Kamp heeft de Tweede Kamer laten weten toch te overwegen om de salderingsregeling aan te passen. Dit wil de minister doen naar aanleiding van het evaluatierapport ‘De historische impact van het salderen’.

Vorige week heeft minister Kamp het evaluatierapport dat is opgesteld door onderzoeksbureau PriceWaterhouseCoopers (PwC) naar de kamer gestuurd. In de begeleidende brief laat de minister van Economische Zaken weten opdracht te hebben gegeven aan ECN om verschillende opties voor het aanpassen van de huidige salderingsregeling door te rekenen. Uit de evaluatie van PwC blijkt namelijk dat de salderingsregeling erg duur is voor de overheid en dat zonnepaneelbezitters door de regeling niet worden gestimuleerd om te investeren in opslagbatterijen. Kamp laat vooralsnog niet weten welke opties er precies worden nagerekend.

Uit het evaluatierapport blijkt dat onder andere de salderingsregeling er aan heeft bijgedragen dat het totaal geïnstalleerde vermogen zon-pv bij kleinverbruikers sinds 2011 sterk is toegenomen. De gemiddelde jaarlijkse groei betrof in deze periode 91%, tegenover een groei van gemiddeld 13% in de periode van 2004 tot 2011. De groei is naast de salderingsregeling ook te danken aan nationale en regionale subsidies en aan de sterke daling van de kosten van zonnepanelen.

Terugverdientijd

Vooral de terugverdientijd die de salderingsregeling in 2015 heeft doen verkorten van 14 jaar naar circa 7 jaar is een belangrijke drijfveer voor particulieren om te investeren. Daarbij laat het onderzoek zien dat een financiële stimulans van de overheid nog nodig is om investeringen in lokale hernieuwbare energieproductie te stimuleren en de huidige groei te behouden. Hoewel de investeringen in zon-pv het draagvlak voor verduurzaming kan vergroten kan PwC niet zeggen welke invloed salderen daarbij heeft.  In het geval van woningbouwcorporaties worden er algemeen langere terugverdientijden geaccepteerd. Daarbij bestaan voor hen andere belemmerende factoren, zoals voldoende financieel voordeel voor de huurder en voldoende dakoppervlak. Salderen heeft de terugverdientijd voor bedrijven verkort van 17 jaar naar 10 jaar en het rendement vergroot van 4% naar 10%.

Opslag

Daarentegen zorgt salderen ervoor dat kleinverbruikers minder geneigd zijn om te investeren in een batterij op slimme energiemanagementsystemen die ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk van de zelf opgewekte elektriciteit achter de meter wordt verbruikt. Elke kWh opgewekte elektriciteit die een particulier niet direct zelf verbruikt, kan worden ingevoed op het elektriciteitsnet en op een willekeurig moment in dezelfde verbruiksperiode van 12 maanden weer van het elektriciteitsnet worden afgenomen tegen dezelfde prijs. Dit remt (toepassing van) innovatieve ontwikkelingen die het energiesysteem efficiënter en betrouwbaarder kunnen maken en kunnen bijdragen aan duurzame initiatieven. Dit is voor de langetermijnstabiliteit van het elektriciteitsnet wel van belang.

De Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie neemt een voorschot op de aanstaande aanpassing van de populaire salderingsregeling tijdens een besloten overleg met de ministeries van Economische Zaken en Financiën. De belangenorganisatie trekt samen op met Netbeheer Nederland en Energie-Nederland. Doel: een zachte overgang naar een wereld zonder salderen.

Aanstaande maandag vergaderen de ministeries van Economische Zaken en Financiën met zo’n honderd betrokken partijen over de toekomst van de salderingsregeling. De regeling bepaalt dat zelf opgewekte zonnestroom teruggeleverd via de eigen aansluiting weggestreept mag worden tegen stroom afgenomen uit het net. De populariteit van de regeling staat buiten kijf, maar minister Kamp (Economische Zaken, VVD) wil de regeling aanpassen, omdat de kosten voor de overheid relatief hoog zijn, en saldering in de weg staat van een efficiënter energiesysteem.

De NVDE, die de belangen van duurzame ondernemers behartigt, komt op deze bijeenkomst met een eigen voorstel, dat onder andere wordt gesteund door Netbeheer Nederland, Energie-Nederland en Holland Solar. “Salderen is niet heilig”, zegt NVDE-directeur Olof van der Gaag. “We willen niet wachten maar zelf met een initiatief komen.” Dat initiatief bestaat uit een feed-in tarief of belastingkorting op de energiebelasting. Naarmate de kosten voor een zonne-installatie zakken, gaat ook het tarief of de belastingkorting naar beneden. De bedragen kunnen per jaar verschillen, maar de systematiek wordt wel zeven jaar vooruit vast gelegd om zo investeringszekerheid te bieden. Het daadwerkelijke bedrag wordt bepaald door een onafhankelijk bureau als het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) op basis van een terugverdientijd van zeven jaar.

Bij ingang van de regeling zou het genoten voordeel gelijk zijn aan het huidige voordeel van de salderingsregeling, maar dat wordt minder met de daling van de investeringskosten. Op deze manier wil de NVDE de overgang mogelijk maken van het  huidige salderingssysteem naar een toekomstig energiesysteem waarin mensen worden geprikkeld om de eigen opwek ook zelf te verbruiken.

Dat is wat ook belangenvereniging Energy Storage NL graag zou zien gebeuren. Ook die vereniging zal aanstaande maandag aanschuiven. “Wij willen enerzijds de uitrol van ‘zon’ in stand houden en investeringszekerheid borgen”, zegt voorzitter Jillis Raadschelders. “En anderszijds ook de flexibiliteit bij de eindgebruiker ontsluiten.” Op dit moment maakt het een zonnepaneelbezitter niet uit op welk moment zijn paneel energie opwekt en op welk moment hij verbruikt, omdat verbruik en opwek op jaarbasis wordt gesaldeerd. Maar Raadschelders voorziet een toekomst waarin kleinverbruikerstarieven gedurende de dag variëren -en dan zou de paneelbezitter daar zijn gedrag op kunnen aanpassen.

De Consumentenbond is tegen afschaffing van de succesvolle salderingsregeling, en vindt daarbij ook medestanders in de politiek. Want waarom zou je afscheid nemen van een goed werkende regeling? Ook voor aanpassing is de vereniging huiverig: “Dat is een algemene term”, zegt Consumentenbond-woordvoerder Joyce Donat. “Het gevaar bestaat dat daarmee ‘versoberd’ wordt bedoeld. En daar zijn wij niet voor.”

De ministeries komen gezamenlijk ook met een aantal scenario’s die zullen worden besproken, waaronder waarschijnlijk behoud van de huidige regeling, maximeren van het aantal terug te leveren kWh, een feed in-tarief voor teruggeleverde energie en een investeringsaftrek voor de aanschaf van de installatie. Kamp bevestigde afgelopen dinsdag in een debat de voorstellen dit voorjaar naar de Tweede Kamer te willen sturen.

Over één ding zijn alle partijen eens: er moet nu snel duidelijkheid komen.

Bron: www.energieoverheid.nl
Bron: Energia