SPRILA

De SPRILA-regeling (Subsidieregeling publieke laadinfrastructuur) is een subsidieprogramma van de Nederlandse overheid dat is ontworpen om de installatie van laadpalen voor elektrische auto’s op private (dus niet publiek toegankelijke) locaties te stimuleren. Door middel van deze regeling kunnen zowel gemeenten als bedrijven financiële ondersteuning krijgen voor de aanschaf en installatie van laadpunten. Het primaire doel van de SPRILA-regeling is om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen door het netwerk van de private laadinfrastructuur in Nederland uit te breiden. Hierdoor wordt het voor een breder publiek aantrekkelijker en gemakkelijker om te kiezen voor elektrisch rijden, wat bijdraagt aan de verduurzaming van mobiliteit in ons land. Dankzij de SPRILA-subsidie wordt de drempel voor investeringen in laadpalen verlaagd, waardoor Nederland een stap dichter komt bij een duurzaam en toekomstbestendig mobiliteitssysteem.

De SPRILA-regeling (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven) is een belangrijke subsidie voor ondernemers die willen investeren in private laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Deze regeling is specifiek bedoeld voor bedrijven en ondernemingen en is niet toegankelijk voor gemeenten of overheden. De SPRILA-regeling ondersteunt ondernemers bij het plaatsen van laadpalen op privéterreinen, zoals parkeerplaatsen bij bedrijventerreinen, kantoren, winkelcentra, en logistieke hubs.

De regeling vergoedt een deel van de kosten voor de aanschaf en installatie van laadpalen, waardoor de drempel om te investeren in private laadinfrastructuur wordt verlaagd. Dit helpt ondernemers niet alleen om hun eigen bedrijfsvoering te verduurzamen, maar draagt ook bij aan de bredere adoptie van elektrische voertuigen in Nederland. Door te investeren in private laadoplossingen via de SPRILA-regeling, dragen bedrijven bij aan een efficiënter en groener mobiliteitssysteem.

Om in aanmerking te komen voor deze subsidie, moet aan een aantal specifieke regels en voorwaarden worden voldaan:

  1. Doelgroep: De regeling is uitsluitend bedoeld voor ondernemers en bedrijven. Gemeenten en overheden komen niet in aanmerking.
  2. Locatie: De laadinfrastructuur moet worden geplaatst op een privéterrein dat eigendom is van het bedrijf of gehuurd wordt door het bedrijf. De locatie moet toegankelijk zijn voor werknemers, klanten of bezoekers van het bedrijf, maar hoeft niet publiek toegankelijk te zijn.
  3. Minimale installatievereisten: Voor sommige laadstations, zoals AC-laadstations van 22 kW, moet de aanvraag voor minimaal vier laadpunten tegelijk worden ingediend.
  4. Subsidiebedrag:
    • < €25.000: Als het subsidiebedrag minder dan €25.000 is, moet de installatie eerst worden afgerond. De subsidieaanvraag moet dan binnen 13 weken na de voltooiing van de werkzaamheden worden ingediend.
    • > €25.000: Als het subsidiebedrag hoger is dan €25.000, moet de subsidie worden aangevraagd voordat de opdracht voor de installatie wordt gegeven. Dit gebeurt op basis van een niet-ondertekende offerte.
  5. Technische vereisten: De laadinfrastructuur moet voldoen aan bepaalde technische eisen, zoals het gebruik van het Open Charge Point Protocol (OCPP) versie 1.6 of hoger. Dit zorgt ervoor dat de laadstations compatibel zijn met verschillende software- en beheersystemen.
  6. Eén aanvraag per locatie: Per kalenderjaar kan er per locatie slechts één subsidieaanvraag worden ingediend.

 

Een paar rekenvoorbeelden waarin ook de overige voorwaarden verwerkt zijn:

Voorbeeld 1: Kleine installatie (minder dan € 25.000 subsidie, minimaal 4 laadpunten)

Een ondernemer wil een installatie met vier AC-laadstations van elk 22 kW plaatsen op zijn parkeerterrein. De gemiddelde kosten voor de aanschaf en installatie van een laadstation liggen tussen de €2.500 en €4.000 per stuk, afhankelijk van de specificaties en installatielocatie. Voor dit voorbeeld gaan we uit van €3.500 per laadpunt.

  • Totale kosten per laadpunt: €3.500
  • Aantal laadpunten: 4 (elk 22 kW)
  • Totale kosten installatie: 4 * €3.500 = €14.000
  • Subsidie per laadpunt: €904

De maximale subsidie voor deze installatie is:

  • Maximale subsidiebedrag: 4 * €904 = €3.616

Omdat het subsidiebedrag lager is dan €25.000, moet de ondernemer eerst de laadinfrastructuur laten aanleggen. De subsidieaanvraag moet binnen 13 weken na voltooiing van de werkzaamheden worden ingediend.

Voorbeeld 2: Grote installatie (meer dan € 25.000 subsidie)

Een andere ondernemer wil een laadsysteem met vijf DC-laadstations van elk 50 kW opzetten. De gemiddelde kosten voor een DC-laadstation van 50 kW liggen rond de €20.000 tot €40.000 per stuk. We gaan hier uit van een gemiddelde kostprijs van €30.000 per laadpunt.

  • Totale kosten per laadpunt: €30.000
  • Aantal laadpunten: 5 (elk 50 kW)
  • Totale kosten installatie: 5 * €30.000 = €150.000
  • Subsidie per laadpunt: €12.842

De maximale subsidie voor deze installatie is:

  • Totale subsidiebedrag: 5 * €12.842 = €64.210

Omdat het subsidiebedrag hoger is dan €25.000, moet de ondernemer de subsidie aanvragen voordat hij de opdracht geeft voor de installatie, op basis van een niet-ondertekende offerte.

Optimaliseer je subsidie kansen