De SPRILA-regeling (Subsidieregeling publieke laadinfrastructuur) is een subsidieprogramma van de Nederlandse overheid dat is ontworpen om de installatie van laadpalen voor elektrische auto’s op private (dus niet publiek toegankelijke) locaties te stimuleren. Door middel van deze regeling kunnen zowel gemeenten als bedrijven financiële ondersteuning krijgen voor de aanschaf en installatie van laadpunten. Het primaire doel van de SPRILA-regeling is om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen door het netwerk van de private laadinfrastructuur in Nederland uit te breiden. Hierdoor wordt het voor een breder publiek aantrekkelijker en gemakkelijker om te kiezen voor elektrisch rijden, wat bijdraagt aan de verduurzaming van mobiliteit in ons land. Dankzij de SPRILA-subsidie wordt de drempel voor investeringen in laadpalen verlaagd, waardoor Nederland een stap dichter komt bij een duurzaam en toekomstbestendig mobiliteitssysteem.
De SPRILA-regeling (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven) is een belangrijke subsidie voor ondernemers die willen investeren in private laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Deze regeling is specifiek bedoeld voor bedrijven en ondernemingen en is niet toegankelijk voor gemeenten of overheden. De SPRILA-regeling ondersteunt ondernemers bij het plaatsen van laadpalen op privéterreinen, zoals parkeerplaatsen bij bedrijventerreinen, kantoren, winkelcentra, en logistieke hubs.
De regeling vergoedt een deel van de kosten voor de aanschaf en installatie van laadpalen, waardoor de drempel om te investeren in private laadinfrastructuur wordt verlaagd. Dit helpt ondernemers niet alleen om hun eigen bedrijfsvoering te verduurzamen, maar draagt ook bij aan de bredere adoptie van elektrische voertuigen in Nederland. Door te investeren in private laadoplossingen via de SPRILA-regeling, dragen bedrijven bij aan een efficiënter en groener mobiliteitssysteem.
Om in aanmerking te komen voor deze subsidie, moet aan een aantal specifieke regels en voorwaarden worden voldaan:
Een paar rekenvoorbeelden waarin ook de overige voorwaarden verwerkt zijn:
Een ondernemer wil een installatie met vier AC-laadstations van elk 22 kW plaatsen op zijn parkeerterrein. De gemiddelde kosten voor de aanschaf en installatie van een laadstation liggen tussen de €2.500 en €4.000 per stuk, afhankelijk van de specificaties en installatielocatie. Voor dit voorbeeld gaan we uit van €3.500 per laadpunt.
De maximale subsidie voor deze installatie is:
Omdat het subsidiebedrag lager is dan €25.000, moet de ondernemer eerst de laadinfrastructuur laten aanleggen. De subsidieaanvraag moet binnen 13 weken na voltooiing van de werkzaamheden worden ingediend.
Een andere ondernemer wil een laadsysteem met vijf DC-laadstations van elk 50 kW opzetten. De gemiddelde kosten voor een DC-laadstation van 50 kW liggen rond de €20.000 tot €40.000 per stuk. We gaan hier uit van een gemiddelde kostprijs van €30.000 per laadpunt.
De maximale subsidie voor deze installatie is:
Omdat het subsidiebedrag hoger is dan €25.000, moet de ondernemer de subsidie aanvragen voordat hij de opdracht geeft voor de installatie, op basis van een niet-ondertekende offerte.
Subsidies
Website door WP Masters