AanZET-regeling 2025: Subsidie voor emissieloze vrachtwagens aangepast

De aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks (AanZET) heeft enkele belangrijke wijzigingen ondergaan voor het jaar 2025. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de regeling beter af te stemmen op de marktontwikkelingen en de beschikbaarheid van emissieloze vrachtwagens, zodat de transitie naar duurzaam transport verder wordt versneld. Deze aanpassingen hebben betrekking op de subsidiehoogtes, de doelgroep en de openstellingsperiodes. Daarnaast zijn waterstofverbrandingsmotoren nu ook opgenomen in de regeling.

Belangrijkste wijzigingen

Geen subsidie meer voor lichtere vrachtwagens
Vrachtauto’s van 4.250 tot 10.000 kilogram komen niet langer in aanmerking voor subsidie. De reden hiervoor is dat emissieloze vrachtwagens in deze categorie inmiddels vergelijkbaar zijn in prijs met dieselvarianten.

Gewichtssplitsing bij N3 bakwagens vervalt
De eerdere splitsing tussen vrachtwagens tot en met 18.000 kilogram en boven de 18.000 kilogram is ongedaan gemaakt. Deze splitsing was oorspronkelijk ingevoerd om beter onderscheid te maken tussen de kostenverschillen van lichtere en zwaardere voertuigen, maar uit de aanvragen in 2024 bleek dat de meerprijs ten opzichte van dieseltrucks voor beide categorieën grotendeels hetzelfde is.

Nieuwe subsidies
De subsidiepercentages en -maxima voor verschillende voertuigtypes zijn nu als volgt:

  • N2 bakwagenchassis (minimaal 10.000 kg):
    • Grote ondernemingen: 6,1% tot maximaal €15.200
    • Middelgrote ondernemingen: 12% tot maximaal €29.900
    • Kleine ondernemingen en non-profits: 14,8% tot maximaal €36.900
  • N3 bakwagenchassis:
    • Grote ondernemingen: 11,1% tot maximaal €43.900
    • Middelgrote ondernemingen: 21% tot maximaal €83.200
    • Kleine ondernemingen en non-profits: 29% tot maximaal €115.200
  • N3 opleggertrekker:
    • Grote ondernemingen: 11,1% tot maximaal €43.900
    • Middelgrote ondernemingen: 21% tot maximaal €83.200
    • Kleine ondernemingen en non-profits: 29% tot maximaal €115.200

Waterstofverbrandingsmotor toegevoegd
De regeling is nu ook toegankelijk voor vrachtwagens met een waterstofverbrandingsmotor. Deze voertuigen waren eerder nauwelijks beschikbaar, maar waterstof wordt inmiddels erkend als een belangrijke aanvulling op batterij-elektrische trucks.

Openstellingsperiodes 2025

Voor 2025 zijn twee aanvraagperiodes vastgesteld:

  1. 28 januari 2025 t/m 7 februari 2025 met een budget van €35,3 miljoen
  2. 30 september 2025 t/m 10 oktober 2025 met een budget van €30 miljoen

Let op: de aanvraagperioden voor 2026 en 2027 zijn voorlopig uit de regeling gehaald. Deze zullen opnieuw worden toegevoegd zodra de subsidieplafonds voor die jaren zijn vastgesteld.

Doel van de AanZET-regeling

Met de aanzet-regeling stimuleert de overheid de aanschaf van emissieloze vrachtwagens. Het uiteindelijke doel is het terugdringen van CO2-uitstoot en andere luchtverontreinigende stoffen, wat bijdraagt aan een schoner en duurzamer wegtransport.