Miljoenen euro’s subsidie voor samenwerking in Twentse grensregio

Bijna 4 miljoen euro heeft de Euregio over voor grensoverschrijdende samenwerking. Daarmee kunnen zes nieuwe projecten worden gesubsidieerd. 

Het grootste subsidiebedrag gaat naar de ontwikkeling van de treinverbinding Zwolle-Enschede-Münster. Eerder vandaag werd al bekend dat deze trein vanaf 2027 moet gaan rijden. Om deze doelstelling te bereiken is door de Euregio zo’n 1,7 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Fietspad langs het kanaal

Ook in projecten op gebied van technologie, gezondheidszorg en cultuur in de grensregio wordt flink geïnvesteerd. Voor de ontwikkeling van de ‘Kanalallee’, een cultuurhistorische fietsroute die Denekamp en Nordhorn met elkaar verbindt, wordt 545.000 euro uitgetrokken. Dat geld kan onder meer gebruikt worden om het smalle fietspad langs het kanaal veiliger en aantrekkelijker te maken. 

Ook MKB-bedrijven aan beide zijden van de grens kunnen aanspraak maken op Euregio-subsidies. Voor maatregelen die bijdragen aan een betere vitaliteit van werknemers (en dus minder ziekteverzuim) is bijna 6,5 ton beschikbaar. Daarnaast wordt ruim een half miljoen uitgetrokken voor de voortzetting van het project iPro-N, waarmee OostNL innovatieve MKB’ers in het grensgebied ondersteunt.

Werken over de grens

Het Euregio-kantoor op de grens tussen Gronau en Enschede gaat verder met het stimuleren van grensoverschrijdend werken. Onder meer het leren van de buurtaal, erkenning van diploma’s in het buurland en openbaar vervoer in de grensstreek zijn daar onderdeel van. Hiervoor wordt zo’n 350.000 euro ter beschikking gesteld.

Ten slotte gaat er ruim 250.000 euro naar een onderzoeksproject voor de ontwikkeling van een betere methode van tumorceldetectie. Van de totale subsidie van 4 miljoen euro wordt de helft bekostigd door fondsen van de Europese Unie. Regionale overheden in Duitsland en Nederland dragen samen 1,1 miljoen bij en de rest komt van de projectpartners zelfs.

Bron: Tubantia