NPO Serie “de Luizenmoeder” medemogelijk gemaakt door Europese subsidie

Default Image

De hitserie “De Luizenmoeder” trok afgelopen zondag 3,5 miljoen kijkers, waarmee het de best bekeken show op NPO 3 is sinds 2008. Maar wat je misschien niet wist is dat alle Europeanen een beetje hebben bijgedragen aan het succes van de serie en daarmee indirect aan de kas van de AvroTros.

Voor de ontwikkeling van de serie met Jennifer Hoffman in de hoofdrol kreeg producent Bing namelijk steun van de Europese Unie. De producent kreeg een EU-subsidie van 55.000 euro, zeggen Bing en Creative Europe, de instantie die de subsidies verleent, tegen RTL Z.

bron: RTLZ

Creative Europe/Cultuur richt zich op organisaties in de culturele en creatieve sector, die minimaal twee jaar bestaan. Daarnaast kunnen ook overheden, universiteiten en commerciële organisaties met als hoofdtaak het organiseren van culturele activiteiten aanvragen. Voorwaarde is wel dat het project publieksactiviteiten bevat en geen winstoogmerk heeft.

Het budget van Creative Europe is 1,46 miljard euro voor zeven jaar. Creative Europe bestaat uit twee subprogramma’s: Cultuur en MEDIA. Daarnaast heeft het programma een regeling voor zogeheten cross-sectorale projecten.

De eerstvolgende openstellingen zijn:

  • Regeling voor internationale coproductiefondsen (6 maart 12:00 uur)
  • Oproep voor ontwikkeling van videogames. (8 maart 12:00 uur).