De staatssecretaris verwacht op korte termijn de voorbereidende gesprekken met de Europese Commissie over de inzet van het ESF voor de nieuwe periode af te ronden. Naar verwachting kan het formele document (Operationeel Programma) eind februari aanstaande ter goedkeuring aan de Europese Commissie worden voorgelegd. De Staatscecretaris laat weten dat medio maart de nationale uitwerking hiervan in een nieuwe ESF-subsidieregeling gepubliceerd kan worden. Daarin wil zij aankondigen dat het eerste aanvraagtijdvak voor subsidieaanvragen door arbeidsmarktregio’s per 1 mei 2014 van start gaat.
Voorschotbeleid 2014-2020
De kern van het voorgenomen voorschotbeleid is: “geen voorschot, tenzij”. De “tenzij” wordt als volgt ingevuld. Bij een verzoek om een voorschot moet een gespecificeerde onderbouwing worden overlegd die geheel of gedeeltelijk gebaseerd is op reeds gemaakte kosten. Een voorschot louter gebaseerd op prognoses wordt niet verleend. In de nieuwe periode wordt hoofdzakelijk gewerkt met tweejarige projecten, waarbij na twaalf maanden een voortgangsrapportage moet worden ingeleverd. Dit is een natuurlijk moment om desgewenst een voorschot te geven: er is informatie voorhanden die getoetst kan worden. In de subsidieregeling ESF wordt daarom opgenomen dat het Agentschap SZW na ontvangst en verificatie van de voortgangsrapportage een voorschot kan verstrekken. Een tweede voorschot kan op basis van de gecontroleerde einddeclaratie worden gegeven. Dit omdat de formele vaststelling van de uiteindelijke subsidie enige tijd kan duren. Aanvragers kunnen overigens op grond van de Algemene wet bestuursrecht te allen tijde een verzoek indienen voor een voorschot.
De beoordeling van een voorschotverzoek zal gebaseerd worden op een risico-analyse omdat het risico op betalingsonmacht bij publieke aanvragers (zoals gemeenten, UWV) van een heel andere orde is dan bij private aanvragers. Om in geval van twijfel een extra mogelijkheid te hebben wordt in de ESF-subsidieregeling opgenomen dat aan de subsidieontvanger een extra zekerheid kan worden gevraagd (bijvoorbeeld in de vorm van een bankgarantie).
Stagejobcoach
In de schooljaren 2009-2010 en 2010-2011 is een experiment uitgevoerd met de inzet van een stagejobcoach op praktijkscholen en scholen voor het voortgezet speciaal onderwijs. Belangrijkste uitkomst was dat de inzet van een stagejobcoach relatief weinig oplevert ten opzichte van de kosten. Het experiment heeft nuttige informatie opgeleverd over factoren die een rol spelen bij de overgang van school naar werk. Deze zijn voornamelijk van belang voor gemeenten en scholen om te gebruiken bij lokale beleidsontwikkeling en geven geen aanleiding tot een structurele inzet van de stagejobcoach.
Voor het nieuwe ESF-programma zijn de 35 centrumgemeenten namens de arbeidsmarktregio aanvrager van subsidie voor projecten. Zij bepalen welke instrumenten zij zinvol achten om aansluiting op de arbeidsmarkt te bereiken van (ex-)leerlingen van het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs, respectievelijk werkloze jongeren (en algeheel van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt). Als naar het oordeel van een gemeente de inzet van een stagejobcoach nodig is, is dat mogelijk uit het participatiebudget (vanaf 1 januari 2015 het deelfonds sociaal domein in het Gemeentefonds) en kan dat worden ondersteund via het ESF.