De Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (SSEB) is opnieuw aangepast. Het doel van deze regeling blijft het reduceren van stikstofuitstoot door bouwmaterieel, terwijl tegelijkertijd bijgedragen wordt aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en het Schone Lucht Akkoord. De regeling stimuleert de markt voor emissieloze mobiele werktuigen, bouwvoertuigen en zeegaande bouwvaartuigen en is sinds 2023 van kracht. Voor het subsidiejaar 2025 zijn er belangrijke wijzigingen doorgevoerd, mede naar aanleiding van praktijkervaringen en wensen uit de sector. De drie bestaande subsidiecomponenten – aanschafsubsidie, retrofitsubsidie en innovatiesubsidie – hebben allemaal aanpassingen ondergaan.
Aanschafsubsidie: vaste percentages, geen verrekening met MIA
Eerder werd het subsidiebedrag verminderd met de te ontvangen Milieu-investeringsaftrek (MIA), wat voor onzekerheid zorgde. In sommige gevallen kwam het subsidiebedrag hierdoor zelfs op nul uit. Vanaf 2025 worden vaste subsidiepercentages gehanteerd zonder verrekening met MIA.
De nieuwe subsidiepercentages zijn:
- 14% voor kleine ondernemingen in het hoogste inkomstenbelastingtarief
- 19% voor overige kleine en middelgrote ondernemingen
- 14% voor grote ondernemingen
- Voor bouwwerktuigen of hulpfuncties aangedreven door waterstof of waterstofdragers: 30% (kleine en middelgrote ondernemingen) en 25% (grote ondernemingen), omdat deze niet onder de MIA vallen.
Daarnaast geldt dat bouwvoertuigen die SSEB ontvangen, niet meer in aanmerking komen voor MIA. Bouwwerktuigen en hulpfuncties behouden wel hun recht op MIA na SSEB-subsidie.
Retrofitsubsidie: aangepaste percentages
Ook voor retrofit zijn de subsidiepercentages gewijzigd. In de meeste gevallen gelden dezelfde percentages als voor aanschaf, met enkele uitzonderingen voor specifieke maatregelen, zoals de inbouw van elektrische installaties op zeegaande bouwvaartuigen en SCR-katalysatoren.
Verder is de aanvraagperiode voor 2026 voorlopig uit de regeling verwijderd.
Innovatiesubsidie: nieuwe aanvraagperiode
Om te voorkomen dat een aanvraagperiode opengaat zonder dat er een subsidieplafond is vastgesteld, is de aanvraagperiode voor 2026 uitgesteld. De aanvraagperiode voor 2025 is daarentegen vastgesteld en loopt van 4 maart 2025 tot en met 28 augustus 2025 voor projecten experimentele ontwikkeling.
Overige wijzigingen
Naast de wijzigingen in de subsidiepercentages en -voorwaarden zijn er enkele aanvullende aanpassingen gedaan:
- De SBI-code ‘Verhuur en lease van schepen’ is toegevoegd aan de lijst van subsidiabele activiteiten.
- Bouwwerktuigen met een mono-fuel waterstofverbrandingsmotor zijn nu ook subsidiabel onder aanschaf en innovatie.
- Bouwvoertuigen met een mono-fuel waterstofverbrandingsmotor zijn nu subsidiabel onder aanschaf en innovatie.
- Om het beschikbare budget optimaal te benutten, wordt het mogelijk om subsidieplafonds van onderbenutte hoofdstukken over te hevelen naar hoofdstukken met meer aanvragen dan budget.
- Elektrificatie van hulpfuncties is nu ook subsidiabel onder retrofit.
- Foto’s van machines worden verplicht gesteld (bij aanschaf na levering, bij retrofit zowel voor als na de ombouw) voor een betere beoordeling van de subsidieaanvraag.
- De lijst van subsidiabele bouwmachines en zeegaande bouwvaartuigen is uitgebreid en verduidelijkt.
Subsidieplafonds 2025
Voor 2025 zijn de volgende budgetten vastgesteld:
- € 20 miljoen (aanschafsubsidie bouwmachines met bepaalde codes)
- € 28 miljoen (overige aanschafsubsidie)
- € 7 miljoen (retrofitsubsidie)
- € 9 miljoen (innovatiesubsidie: experimentele ontwikkeling)
- € 1 miljoen (innovatiesubsidie: haalbaarheidsstudie)
Met deze wijzigingen wordt de SSEB-regeling verder geoptimaliseerd om de transitie naar emissieloos bouwen te versnellen. De vaste subsidiepercentages bieden meer zekerheid, en de bredere subsidiemogelijkheden stimuleren innovaties in duurzame bouwtechnieken. Voor bedrijven in de bouwsector is dit hét moment om hun bouwmaterieel te verduurzamen met steun van de SSEB.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw onderneming? Neem contact op om de subsidiemogelijkheden te bespreken!