Weten jouw klanten alles over subsidie op hun laadpaal?

SPRILA-regeling: nieuwe kansen voor jou als leverancier van laadinfrastructuur

De Nederlandse overheid heeft een nieuwe subsidieregeling gelanceerd die voor jou als leverancier van laadinfrastructuur veel interessante mogelijkheden biedt: de SPRILA-regeling (Subsidieregeling publieke laadinfrastructuur). Deze regeling is speciaal ontworpen om bedrijven te ondersteunen bij de aanschaf van laadpunten voor elektrische voertuigen op publiek toegankelijke locaties. Het doel is om de overgang naar duurzame mobiliteit te versnellen, en daar kun jij als leverancier direct van profiteren.

Wat betekent de SPRILA-regeling voor jou?

De SPRILA-regeling biedt een subsidie voor de aanschaf en installatie van private laadpalen. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de laadcapaciteit en de verwachte gebruiksintensiteit van het laadpunt. Voor jou betekent dit dat klanten – zoals gemeenten en bedrijven – eerder bereid zullen zijn om te investeren in laadoplossingen, omdat ze een deel van hun kosten kunnen laten subsidiëren. Dit kan jouw verkoop stimuleren en de drempel verlagen voor het afsluiten van nieuwe contracten.

Praktisch voorbeeld met het RVO-rekenmodel

Om te laten zien hoe de SPRILA-regeling in de praktijk werkt, neem ik je mee in twee voorbeeldberekeningen:

Voorbeeld 1: Kleine installatie (minder dan € 25.000 subsidie)

Een ondernemer wil een installatie met vier AC-laadstations van elk 22 kW plaatsen op zijn parkeerterrein. De gemiddelde kosten voor de aanschaf en installatie van een laadstation liggen tussen de €2.500 en €4.000 per stuk, afhankelijk van de specificaties en installatielocatie. Voor dit voorbeeld gaan we uit van €3.500 per laadpunt.

  • Totale kosten per laadpunt: €3.500
  • Aantal laadpunten: 4 (elk 22 kW)
  • Totale kosten installatie: 4 * €3.500 = €14.000
  • Subsidie per laadpunt: €904

De maximale subsidie voor deze installatie is:

  • Maximale subsidiebedrag: 4 * €904 = €3.616

Omdat het subsidiebedrag lager is dan €25.000, moet de ondernemer eerst de laadinfrastructuur laten aanleggen. De subsidieaanvraag moet binnen 13 weken na voltooiing van de werkzaamheden worden ingediend.

Voorbeeld 2: Grote installatie (meer dan € 25.000 subsidie)

Een andere ondernemer wil een laadsysteem met vijf DC-laadstations van elk 50 kW opzetten. De gemiddelde kosten voor een DC-laadstation van 50 kW liggen rond de €20.000 tot €40.000 per stuk. We gaan hier uit van een gemiddelde kostprijs van €30.000 per laadpunt.

  • Totale kosten per laadpunt: €30.000
  • Aantal laadpunten: 5 (elk 50 kW)
  • Totale kosten installatie: 5 * €30.000 = €150.000
  • Subsidie per laadpunt: €12.842

De maximale subsidie voor deze installatie is:

  • Totale subsidiebedrag: 5 * €12.842 = €64.210

Omdat het subsidiebedrag hoger is dan €25.000, moet de ondernemer de subsidie aanvragen voordat hij de opdracht geeft voor de installatie, op basis van een niet-ondertekende offerte.

Hoe kun jij hiervan profiteren?

De SPRILA-regeling biedt jou een uitstekende kans om de vraag naar jouw laadinfrastructuuroplossingen te vergroten. Doordat bedrijven en gemeenten minder eigen kosten hebben dankzij de subsidie, zullen ze sneller geneigd zijn om laadpalen aan te schaffen. Jij kunt hen daarbij ondersteunen door niet alleen je producten aan te bieden, maar ook door hen te adviseren over hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van deze regeling.

Maar ik wil me eigenlijk helemaal niet bemoeien met dat subsidietraject! Laat mij lekker verkopen!

Logisch toch! Neem dan eens contact op met SubVice. SubVice heeft experts in huis met veel kennis van deze regeling die jouw klanten kunnen adviseren over de SPRILA-regeling. Wij kunnen je klant zelfs helemaal ontzorgen en ze deze administratieve last uit handen nemen. 

Benieuwd geworden?